Los avances en genética, robótica, informática y nanotecnología en las últimas décadas han provocado grandes especulaciones sobre el futuro de la raza humana. Los defensores de la «mejora humana» sostienen que incluso deberíamos redefinir cómo debería llamarse nuestra progenie, apelando a términos como «posthumano» o «transhumano».

36495199_10156616157287249_7194610205563289600_n¿Cómo impactan estos desarrollos en las preguntas que desde hace siglos han explorado la filosofía y la teología? ¿Quiénes somos? ¿Qué somos? ¿Qué podemos saber? ¿Qué tenemos que hacer? ¿Podemos «diseñar» cambios en nuestro carácter y disposiciones éticas? ¿Qué impacto tienen estos avances en la dimensión social de la persona? ¿Cómo se relaciona la perspectiva de la tecno-trascendencia con la trascendencia teológica?

El 6 y 7 de julio de 2018, The Ian Ramsey Centre for Sicence and Religion realizó el congreso de verano: Transhumanism, Posthumanism, and Super-Naturalism, que reunió a expertos de diversas disciplinas para explorar estas cuestiones.

20180707_153519Mariano Asla, investigador del proyecto «El cerebro y la persona», realizó una presentación titulada: «What is Wrong with Imperfection? A Thomistic Account of Human Limits in Face of Transhumanist Perfectionism».

Aquí podrán encontrar el abstract en inglés de dicha participación:

The core of the Transhumanist Program is the perfectionist principle, which can be identified in its purpose of applying new technologies to overcome the limits that our biological constitution imposes on the human condition. Limits are conceived, therefore, as essentially undesirable features. Most transhumanists argue that human progress consists precisely in the rejection of these natural limits. Some of them, like Nicholas Agar, support a moderate enhancement of our capabilities that should not compromise our identity as a species. Finally, others, like Ray Kurzweil, embrace this perfectionist principle even if it comes at the cost of replacing our organic body with an artificial substratum, and so of our own nature as we know it.

My goal in this paper will be to assess the perfectionist principle of the Transhumanism (TH) against the backdrop of a Christian philosophical account of the limits and imperfections of the human nature. The framework I propose derives essentially from Aquinas’ doctrine of Creation but due to the organic character of Aquinas’ thought, it also includes insights related to his understanding of the Fall, Redemption and Eschatology. In order to carry out my analysis, I will try to answer three different but related questions: (i) What does the perfectionist principle imply for the radical and for the moderate versions of TH? (ii) How does the perfectionist principle apply (if it applies at all) to Aquinas philosophical and theological doctrine? (iii) Is Aquinas’ account of the human limits and imperfections compatible with the transhumanist agenda?