Abstract-Bestani-Racca-1La tesis final de Ingeniería Informática de Santiago Bestani y Santiago Racca es un claro ejemplo de cómo la investigación interdisciplinar, aún en la formación de grado, puede proyectarse hacia la sociedad civil y científica. Su trabajo final sobre “Physics Based Hemostasis Simulator Using Haptics And Augmented Reality” fue realizado en la Universidad de Illinois, Chicago, EEUU. Dirigió el trabajo el Dr. Cristian J. Luciano, investigador del Instituto  Industrial Virtual Reality del Departamento de Mechanical and Industrial Engineering de esa Universidad.

Bestani y Racca analizaron y trabajaron sobre el desarrollo de un simulador de hemostasia que alcanza un realismo visual y táctil necesario para el entrenamiento para cirugías de precisión.

La defensa tendrá lugar el viernes 8 de noviembre, a las 17, en el edificio de grado de la Universidad, en Pilar.

Abstract del trabajo:

This thesis focuses on the development of a hemostasis simulation using an advanced simulator to achieve the visual and tactile realism required for such precise surgery. The simulator is called ImmersiveTouch® and provides the user with an excellent environment for surgery training with a head tracker device, haptic feedback and stereoscopic 3D augmented reality.

During the simulation a bipolar forceps and suction hose are used to cauterize bleeding vessels and drain remaining blood in the brain. In order to achieve even greater realism, a fully interactive and physically responsive fluid was implemented and used in the simulator to portray the blood lost by the patient. On top of this, the 3D models used were made from a patient’s CT scans and can be replaced with new models, allowing the user to practice on the virtual representation of brains that he or she might operate on in the future.

Surgical simulators provide the resident an excellent training tool to develop the necessary skills to perform the surgery, without compromising the patient’s health. The goals of this work are to allow trainees to develop eye-hand coordination, depth perception and certain skills that are useful during surgical procedures. This, adds the possibility to repeat the procedure as many times as needed to master the technique.